Zastanawiasz się, jak szybko i bez problemu złożyć ofertę przetargu? Pomożemy Ci w tym! Miniportal jest w tym zakresie dobrym rozwiązaniem to system udostępniony przez Urząd Zamówień Publicznych, w którym oferty składa się bez większych problemów. Natomiast platforma ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) powstała z myślą o zrealizowaniu przez obywateli spraw urzędowych w zaciszu własnego domu. Nie wiesz, jakie konto będzie Ci potrzebne do złożenia oferty? Jaką aplikację wykorzystać w tym celu? Podpowiemy Ci, o czym musisz pamiętać, jeśli chcesz złożyć ofertę w przetargu przez podane narzędzia. A może planujesz korzystać z platformy jako zamawiający? Nie jest to wcale trudne! Dzięki nam poznasz najpotrzebniejsze szczegóły.
Planujesz zamawiać przy pomocy miniPortalu i nie wiesz, jak przeprowadzić takie postępowanie? Okazuje się, że jeśli chcesz składać zamówienia na miniPortalu, musisz mieć na ePUAP założoną skrzynkę, konkretnie: Elektroniczną Skrzynkę Podawczą, a także login wraz z hasłem do Biuletynu Zamówień Publicznych sprzed pierwszego stycznia 2021 roku, czyli tak zwanego "starego BZP" (tu login wraz z hasłem, dzięki którym zalogujesz się do miniPortalu, pozostaną takie same). Jeśli nie dysponujesz loginem oraz hasłem, konieczne będzie założenie odpowiedniego konta w serwisie Biuletynu ZP.
Aby działać dalej, będzie trzeba opublikować ogłoszenie o zamówieniu: w Biuletynie ZP lub TED. Dopiero wówczas przeprowadzenie postępowania na miniPortalu stanie się możliwe. Identyfikator postępowania to także rzecz niezmiernie ważna. Pamiętaj, że jeśli prowadzisz postepowanie na miniPortalu, musisz używać odpowiedniego identyfikatora. Korzystaj z identyfikatora odpowiedniego dla tej platformy, a nie tego z platformy e-Zamówienia. Dodanie ogłoszonego przetargu będzie proste informacje o nim pobrane zostaną z bazy Biuletynu. Następnie trzeba będzie wypełnić formularz.
Jeśli jesteś wykonawcą i chcesz złożyć ofertę przez ePUAP, pamiętaj, aby założyć na platformie konto Twojej firmy. Jeśli tego nie zrobisz, złożenie oferty stanie się niemożliwe.
Jak złożyć wniosek i co z podpisem elektronicznym? Czy szyfrowanie ofert jest ważne? Do czego potrzebny jest klucz publiczny? Co muszą posiadać wykonawcy i jak ważny jest identyfikator postępowania? Rozwiejemy Twoje wątpliwości.
O czym musi wiedzieć zamawiający? Jeśli zamawiasz, przez system wygenerowane zostaną nie tylko identyfikator, lecz także klucze: publiczny, który posłuży do zaszyfrowania oferty, a także prywatny dzięki niemu oferta będzie deszyfrowana. Co dalej? Identyfikator, podobnie jak klucz publiczny, pobrany po uzupełnieniu formularza postępowania, osoba zamawiająca udostępnia na należącej do niej stronie internetowej. Znaleźć się też tam musi właściwa dla postępowania dokumentacja. Wszystko po to, by wykonawcy nie mieli problemu ze składaniem ofert.
A wykonawca? Jeśli jesteś wykonawcą oprócz założenia konta na ePUAP pamiętaj, aby Twój podpis elektroniczny był kwalifikowany to oznacza, że jesteś upoważniony do podpisania oferty.
Jesteś wykonawcą i chcesz się dowiedzieć, jak w prosty sposób przejść przez proces składania oferty przetargu w miniPortalu i ePUAP? Oto informacje dla wykonawców:
Najpierw musisz wiedzieć, jakie dokumenty są potrzebne zamawiającemu i wypełnić je właściwie drogą elektroniczną. Jest to punkt, który może wydawać się oczywisty, jednak warto o nim przypomnieć. Dokumenty podpisujesz elektronicznie, dlatego tak ważny jest kwalifikowany podpis.
Jeśli posiadasz kartę kryptograficzną (jest ona wymagana), możesz już złożyć na dokumentach elektroniczny podpis. Nie musisz też martwić się, czy wszystko poszło zgodnie z planem. Jesteś w stanie nie tylko sprawdzić podpisy na dokumentach - otrzymasz także specjalne potwierdzenie.
Pliki dokumentów trzeba teraz spakować do ZIP. Dlaczego jest to takie ważne dla wykonawców? W procesie przesyłania konkretnej oferty załączasz tylko jeden plik. Skoro więc załącznik musi być pojedynczy, wszelka dokumentacja powinna zostać odpowiednio spakowana. Następnie przechodzimy do szyfrowania!
O identyfikatorze postępowania oraz kluczach była już mowa. W procesie szyfrowania Twoich dokumentów są one niezbędne. Jak zostało wspomniane w radach dla zamawiającego, powinien on zamieścić i identyfikator, i klucz publiczny na swojej stronie internetowej, gdzie będą one dostępne dla wykonawcy. Tym sposobem może on pobrać klucz w formie zwykłego pliku.
W szyfrowaniu pomaga (i jest do niego niezbędna) aplikacja miniPortalu, dzięki niej dotrze też do Ciebie informacja o zaszyfrowaniu pliku. Proces nie jest trudny, na początek wystarczy po prostu wpisanie w aplikacji identyfikatora. Następnie, krok po kroku, przejdziesz proces szyfrowania. Wymaga on wybrania pliku zawierającego ofertę i miejsca zapisania klucza publicznego, który wcześniej pobrałeś na dysk komputera. Następnie wybierasz, gdzie zapisać zaszyfrowany plik i taki też otrzymujesz, kiedy tylko zostanie przez Ciebie nazwany. Gotowe.
Na tym etapie zamawiający może już otrzymać od wykonawcy ofertę. Ten krok odbywa się przez ePUAP i niezbędne jest uzupełnienie formularza do złożenia oferty dostępnego na stronie obywatel. gov.pl w zakładce e-zamówień. EPUAP przeprowadzi cię przez wszystkie czynności. Niezbędne będzie podanie danych identyfikacyjnych postępowania, informacji potrzebnych w formularzu oraz dodanie zaszyfrowanej wcześniej oferty jako załączonego pliku. Przed wysłaniem będziesz mieć możliwość sprawdzenia wszystkich danych. Warto dokładnie się im przyjrzeć, by uniknąć pomyłki.
Zrobione, Twoja oferta dotarła do zamawiającego! Teraz będzie już mógł bez problemów zapoznać się z ofertą w przetargu złożoną przez potencjalnego wykonawcę.
Jak widzisz, osoby, które w wygodny sposób chcą korzystać z miniPortalu i ePUAP, muszą pamiętać o spełnieniu konkretnych warunków, jednak nie są one tak złożone, jak mogłyby się wydawać. Najważniejsze jest dopełnienie formalności, które pozwolą zamawiającym oraz wykonawcom używać tych platform bez przeszkód.